Of heb je de ambitie om zelf accountmanager te worden? Dan staat je een mooie uitdaging te wachten, want de functieomschrijving accountmanager liegt er niet om. Nieuwe klanten werven, bestaande klanten tevreden houden, rapportages opstellen en presenteren, onderhandelen… het zijn zomaar een aantal activiteiten van een accountmanager. En hier houdt de lijst met activiteiten nog lang niet op.

 

Activiteiten accountmanagers
Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor jouw eigen portfolio met klanten. Je portfolio kan gevuld worden met een specifiek marktsegment, maar ook de grootte van een klant kan bepalend zijn. Ervaren accountmanagers hebben de verantwoordelijkheid voor grote accounts of klanten waar het meest aan verdiend wordt. Stel je voor dat je voor een bank aan de slag gaat en jongeren van rond de 18 jaar die aan hun studie gaan beginnen, wil overtuigen een rekening bij jouw bank te openen. Dan helpt het als je aansluiting vindt bij je doelgroep, hoe zij communiceren en aan welke andere producten zij behoefte zouden kunnen hebben. Productkennis en een doelgroepanalyse zijn dan essentieel. En de werkzaamheden van de accountmanager zijn al lang niet meer beperkt tot standaard kantoorwerktijden. Hier dien je voor open te staan.

 

Behoefte van werkveld aan accountmanagers
Ondanks de brede inzetbaarheid van accountmanagers is er een duidelijke behoefte in de markt te signaleren voor accountmanagers die zich weten te onderscheiden. Dit kun je doen op diverse manieren. Wanneer je goed bent in je vak en oprecht geïnteresseerd bent in je klanten en het bedrijf waar je voor werkt, ontstaan er vanzelf ideeën voor de verbetering van producten of diensten. Soms is het een intern proces dat je effectiever wilt laten verlopen. Door jouw kennis en ervaring te delen, laat je zien dat je nuttig bent voor het bedrijf. Je wordt gewaardeerd voor je inbreng en binnen een omgeving waar het behalen van targets essentieel is, kan dit zelfs een leuk extraatje opleveren of doorgroeimogelijkheden creëren.